Przedsiębiorco, sprawdź się sam w KRD!

Materiał partnera

W dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych, w których konkurencja jest coraz mocniejsza, zachowanie stabilności finansowej i odpowiednie zarządzanie płynnością gotówkową stają się kluczowymi elementami sukcesu każdej firmy. Dlatego baza danych Krajowego Rejestru Długów oraz analiza wiarygodności płatniczej odgrywają coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji biznesowych. Przedsiębiorcy mogą w ten sposób nie tylko weryfikować inne firmy, ale mają też możliwość sprawdzenia, siebie w KRD.

Przedsiębiorcy mogą sprawdzić w KRD, czy zostali tam przez kogoś wpisani. Liczba takich sprawdzeń z każdym rokiem rośnie. Korzystają z tego przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy starają się o kredyt lub chcą skorzystać z leasingu i wolą się upewnić, czy przypadkiem nie przeoczyli jakiejś niezapłaconej faktury, nie zlekceważyli wezwania do zapłaty.

KRD obserwuje coraz większe zainteresowanie tą usługą. Zgodnie z Ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych prowadzi też Rejestr zapytań, czyli odnotowuje, kto o danej firmie czy osobie pobierał raport. O ile w przypadku konsumentów warunkiem takiego sprawdzenia jest jego pisemna zgoda, o tyle w przypadku dowolnej firmy wystarczy znać tylko jej NIP. Dlatego przedsiębiorcy są ciekawi, czy ktoś o nich pytał, a jeśli pytał, to kto to był i czego się dowiedział.

Adam Łącki

prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarcze

Sprawdzenie siebie ma głęboki sens, jeśli ktoś aktywnie szuka kontrahentów. Za raport o innej firmie trzeba zapłacić, nikt więc nie weryfikuje innego przedsiębiorstwa tylko z ciekawości. A raczej dlatego, że chce z nim zawrzeć jakąś transakcję albo zlecić wykonanie usługi i sprawdza, czy warto. Jeśli jednocześnie weryfikuje kilku potencjalnych kontrahentów, to nigdy nie wiadomo, co zaważy ostatecznie na jego decyzji. Jeśli sprawdzana firma o tym wie, może sama wystąpić z inicjatywą i skłonić tym samym do zawarcia umowy.

KRD jako narzędzie kontroli ryzyka

Krajowy Rejestr Długów to centralna baza, która gromadzi informacje na temat zadłużenia osób fizycznych oraz firm w Polsce. Umożliwia przedsiębiorstwom weryfikację swoich kontrahentów oraz podejmowanie bardziej świadomych decyzji handlowych. Przyjrzyjmy się przypadkowi pewnej firmy, która postanowiła sprawdzić swój status w KRD.

Case study – firma "Ja i spółka" sprawdza siebie w KRD

Firma "Ja i spółka" jest średniej wielkości przedsiębiorstwem działającym w branży handlu detalicznego. W ostatnim okresie zauważyła spadek płynności finansowej oraz niepokojący wzrost opóźnionych płatności ze strony klientów. Aby zminimalizować ryzyko dalszych problemów finansowych, postanowiła przeprowadzić analizę swojej obecności w KRD.

Po uzyskaniu dostępu do bazy danych KRD firma odkryła, że ma tam kilka wpisów dotyczących opóźnionych płatności wobec klientów oraz dwie noty o nieterminowych spłatach zobowiązań u dostawców. Te informacje uświadomiły jej ryzyko większego zadłużenia oraz pomogły podjąć działania poprawiające skuteczność procesu windykacji i monitorowania własnych płatności.

Warto zwrócić uwagę, że KRD prowadzi jednak także rejestr informacji pozytywnych. Jeśli przedsiębiorca wywiązuje się terminowo ze zobowiązań finansowych, może wówczas poprosić kontrahenta, aby ten umieścił taką informację w bazie danych. Na koniec II kwartału tego roku widniało w KRD ponad 89 mln informacji pozytywnych, w tym dotyczących konsumentów i firm.

Weryfikacja oceny analizy wiarygodności płatniczej

Oprócz sprawdzania wpisów w KRD przedsiębiorcy korzystają także ze specjalistycznych usług umożliwiających analizę wiarygodności płatniczej. Dostarcza ona informacji o zdolności danego podmiotu do terminowej spłaty zobowiązań. Firma "Ja i spółka" postanowiła więc poddać się weryfikacji swojej oceny wiarygodności płatniczej.

Case study – kontrola wiarygodności płatniczej firmy "Ja i spółka"

Firma "Ja i spółka" zdecydowała się poddać analizie wiarygodności płatniczej w KRD. Wynik oceny wskazywał na pewne obszary do poprawy dotyczące płynności finansowej i zarządzania długami. Mimo że przedsiębiorstwo było zaniepokojone wynikami, dostrzegło w tym szansę działań naprawczych.

Na podstawie uzyskanych informacji firma podjęła kroki, aby zredukować zadłużenie oraz wprowadzić bardziej restrykcyjne kryteria doboru klientów. W ciągu kilku kolejnych miesięcy konsekwentnie poprawiała swoją ocenę wiarygodności płatniczej, co przyniosło widoczne efekty w postaci wzrostu płynności finansowej i zmniejszenia ryzyka niewypłacalności.