Dobry partner w biznesie to klucz do sukcesu. Z kim współpracować, aby nie "popłynąć"?

Maciej Sierpień

Wielu z nas marzy o finansowej i zawodowej niezależności. Szansą na jej osiągnięcie jest założenie własnej firmy. Bycie przedsiębiorcą ma sporo zalet, ale wiąże się też z wyzwaniami. Jednym z nich jest znalezienie zaufanych kontrahentów. Na co zwrócić uwagę, szukając partnerów biznesowych?

Przedsiębiorczość to zdecydowanie jedna z narodowych cech Polaków. Jak wynika z opublikowanego przed dwoma laty raportu Amway Global Entrepreneurship, niemal połowa ankietowanych (46 proc.) przyznała, że prowadzi lub w najbliższym czasie zamierza otworzyć swoją firmę. Według danych GUS w naszym kraju aktywnych jest ok. 4,3 mln działalności gospodarczych oraz ponad 600 tys. spółek.

Własny biznes przyciąga perspektywą samodzielności i zawodowej niezależności – takie wnioski płyną z badania pracowni ARC Rynek i Opinia. Aż 64 proc. respondentów wskazało te dwa elementy jako główne powody "przejścia na swoje". "Sam/sama jestem szefem/szefową i sam/sama o sobie decyduję" – to motto, które przyświeca 2/3 przedsiębiorców. Co ciekawe, dopiero na drugim miejscu znalazła się możliwość wyższych niż na etacie zarobków.

Nie współpracuj "w ciemno"

Prowadzenie firmy ma mnóstwo zalet, ale wiąże się też z wyzwaniami, z którymi przedsiębiorca zmaga się każdego dnia. O ile pracując na etacie – przynajmniej w teorii – po wyjściu z biura mamy już czas dla siebie, tak w biznesie praca często "nigdy" się nie kończy. Telefon potrafi dzwonić do późnych godzin wieczornych, a chcąc osiągnąć sukces – zwłaszcza w początkowych okresach prowadzenia działalności – warto go odbierać niezależnie od pory dnia. Własny biznes to także konieczność dopilnowania wielu formalności, terminowego opłacania składek ZUS czy rozliczeń skarbowych.

Niezwykle istotną częścią życia przedsiębiorcy jest również konieczność pozyskiwania zaufanych kontrahentów. Nieuczciwy partner w biznesie nie tylko potrafi przysporzyć mnóstwa nerwów, ale też nierzadko wpędzić naszą firmę i rodzinę w tarapaty finansowe. Według danych Krajowego Rejestru Długów, tylko w I kwartale 2023 r. upadłość ogłosiło w Polsce 105 firm. Część przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze skorzystała z możliwości ogłoszenia upadłości konsumenckiej po wcześniejszym zamknięciu działalności. Takie rozwiązanie wybrało 380 osób. Bankrutujący przedsiębiorcy pozostawili po sobie 14,4 mln zł długów. Czym więc się kierować, szukając zaufanych partnerów biznesowych?

Zanim podejmiemy z kimś współpracę, zawsze potwierdźmy, czy dana firma rzeczywiście istnieje. Możemy to sprawdzić, korzystając z ogólnodostępnych baz przedsiębiorstw, takich jak np. KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) czy baza danych REGON.

Jako że dobry kontrahent to taki, który sam osiąga sukces w biznesie, starajmy się wybierać do współpracy firmy, które w swojej branży mają silną pozycję na rynku. Zminimalizuje to ryzyko nieuczciwej transakcji, a jednocześnie zyskamy pewność, że powierzone partnerowi zadanie zostanie wykonane z odpowiednią starannością i najwyższą jakością.

Sprawdzaj opinie o firmie, ale…

Portfolio firmy i dotychczas zrealizowane projekty to dobre świadectwo kompetencji. Szukajmy kontrahentów, których droga biznesowa jest udokumentowana, co oznacza, że łatwo, np. na podstawie zamieszczonych na stronie internetowej listów referencyjnych, możemy ją zweryfikować.

Warto korzystać także z opinii innych. W internecie z łatwością znajdziemy oceny działalności danej firmy wystawione przez tych, którzy w przeszłości mieli okazję z nią współpracować. To ważny element chroniący nas przed biznesowymi kłopotami, ale nie zawsze wiarygodny. Gdy mamy uzasadnione wątpliwości co do prawdziwości takich opinii, najlepiej postawić na szczerą rozmowę w cztery oczy z potencjalnym partnerem biznesowym, a na początek zrealizować zlecenie, które obarczone jest mniejszym ryzykiem finansowym.

Takie bezpośrednie spotkanie pozwoli nam również poznać jego etykę pracy. Jeśli wartości, jakimi dana firma się kieruje, są spójne z naszymi, to na pewno zwiększamy szansę na udaną kooperację.

Sprawdź, czy kontrahent płaci w terminie

Instynkt w biznesie jest cennym darem, ale najlepiej wspomagać go twardymi danymi. Nawet gdy na pierwszy rzut oka nasz przyszły kontrahent, klient czy dostawca spełnia wszystkie warunki do nawiązania współpracy, warto sprawdzić, jak w rzeczywistości wygląda jego płynność finansowa. Czy opłaca faktury w terminie, czy ma długi? Tego wszystkiego dowiemy się, korzystając z bazy danych Krajowego Rejestru Długów BIG S.A. – firma działa na polskim rynku od 20 lat.

Skrupulatne sprawdzenie partnera biznesowego pozwala zminimalizować ryzyko, które może narazić nasz biznes na straty. Zainwestowanie kilku chwil w analizę wyników z bazy KRD BIG S.A. pozwoli zaoszczędzić pieniądze, nerwy związane z nieuczciwym kontrahentem oraz czas, który musielibyśmy poświęcić na dochodzenie swoich roszczeń.

Korzystając z nowej usługi – Analizy wiarygodności płatniczej – uzyskamy wiedzę o zdolności do terminowego wywiązywania się ze zobowiązań oraz prawdopodobieństwie wpisania danego podmiotu do rejestru dłużników. Co ważne, z bazy danych KRD BIG S.A. można korzystać o dowolnej porze i z dowolnego miejsca. Sprawdzenie kontrahenta zajmuje zaledwie 20 sekund, a jedyne czego potrzebujemy to jego numeru NIP.

Warto dodać, że w KRD BIG S.A. można zamówić także monitoring firmy 24/7. Gdy interesujący nas kontrahent zostanie dopisany do listy dłużników lub – przeciwnie – dokonał właśnie terminowej spłaty, zostaniemy natychmiast o tym fakcie poinformowani SMS-em lub mailem.

Współpracuj tylko z rzetelnymi kontrahentami, sprawdzaj ich kondycję finansową w bazie danych Krajowego Rejestru Długów BIG S.A.